Αν και η εποχή δεν μας επιτρέπει να είμαστε όσο γενναιόδωροι θα θέλαμε σε ένα φιλοδώρημα, οι περισσότεροι προσπαθούν να το τηρούν. Προτού αποφασίσουν να επιβραβεύσουν –ή όχι- τον σερβιτόρο, όμως, οι πελάτες επεξεργάζονται διάφορους παράγοντες.
Κάποιοι είναι πιο «σφιχτοί» όταν έρχεται η ώρα του λογαριασμού σε εστιατόρια, καφετέριες κ.ο.κ., κάποιοι πιο ανοιχτοχέρηδες. Δεν είναι λίγες οι φορές που σε λογαριασμούς 100 ευρώ και παραπάνω οι πελάτες αφήνουν ελάχιστο έως και καθόλου πουρμπουάρ, ενώ σε πολύ μικρότερους λογαριασμούς, το φιλοδώρημα είναι υψηλότερο των προσδοκιών. Μεγάλο ρόλο παίζει –εκτός από την οικονομική κατάσταση και τη νοοτροπία του κάθε πελάτη- η περιποίηση και η ποιότητα της υπηρεσίας που δέχεται από τον εκάστοτε σερβιτόρο, οπότε τα δεδομένα αλλάζουν ανά περίσταση.
Όσον αφορά το φιλοδώρημα στον κόσμο, έρευνες έχουν δείξει ότι προς Ηνωμένες Πολιτείες και Καναδά οι πελάτες είναι πιο… γαλαντόμοι, ενώ στην Ευρώπη οι Γάλλοι ανήκουν στην κατηγορία των πελατών που ο σερβιτόρος δεν θα πει και τα καλύτερα μόλις φύγουν, με τους Γερμανούς και τους Βρετανούς να κινούνται σε φυσιολογικά πλαίσια.
Στην Ελλάδα το πουρμπουάρ έχει μειωθεί δραματικά, προφανώς λόγω κρίσης, φτάνοντας μέχρι και 30% πτώση. Όπως και να’ χει, όμως, υπάρχουν κάποια πράγματα που σκεφτόμαστε οι περισσότεροι την ώρα της… λυπητερής, προκειμένου να πράξουμε σωστά στο φιλοδώρημα που θα αφήσουμε, σε όποια χώρα κι αν βρισκόμαστε.
Πόσο πρέπει να είναι ένα φιλοδώρημα;
Σύμφωνα με το γενικότερο «κανόνα», ένα tip σε περιπτώσεις εστιατορίων κινείται ανάμεσα σε 8%-15% -με το 10% να είναι το πιο σύνηθες- του συνολικού λογαριασμού. Σε κάποιο από τα ταξίδια σας, ενδεχομένως να έχετε διαπιστώσει ότι το φιλοδώρημα εντάσσεται στο τελικό ποσό του λογαριασμού, κάτι που όμως δεν ισχύει στην Ελλάδα. Σύμφωνα με έρευνες, οι περισσότεροι πελάτες φαίνεται πως υπολογίζουν το φιλοδώρημα βάσει του ποσού με το φόρο, ενώ ένα μικρό ποσοστό αναφέρει ότι αφήνει μεγαλύτερο πουρμπουάρ σε πιο καλά και προσεγμένα εστιατόρια.
Πότε δεν αφήνουμε φιλοδώρημα;
Αν και στις περισσότερες περιπτώσεις ο κόσμος δείχνει να κάνει ότι μπορεί για να αφήσει ένα μικρό tip στο σερβιτόρο, παρ’ όλ’ αυτά το φιλοδώρημα δεν είναι κάτι δεδομένο και φαίνεται πως το προσωπικό πρέπει να «παλέψει» για να το αποκτήσει. Η ευγένεια και η οικειότητα που αποπνέει ένας σερβιτόρος είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες για τους πελάτες, με το ¼ αυτών να δηλώνουν ότι αν ο σερβιτόρος δεν είναι αρκετά φιλικός, χάνει και το φιλοδώρημα. Μια… μύγα ή τρίχα στη σούπα ή κάποιο άλλο ανάλογο πρόβλημα μπορεί να οδηγήσει στο ίδιο αποτέλεσμα, ενώ οι συνηθέστεροι λόγοι που οι πελάτες δεν επιβραβεύουν το service είναι –εκτός από τα παραπάνω- όταν έρχεται λάθος παραγγελία, όταν ο σερβιτόρος χύσει κάτι επάνω μας, όταν αργεί να φτάσει το φαγητό και όταν αυτό δεν είναι καλό. Σε πολλές από αυτές τις περιπτώσεις, αρκετοί είναι αυτοί που απλώς μειώνουν το tip που θα άφηναν κατά 5%-10% από το συνηθισμένο και δεν το καταργούν.
Tip και delivery
Παρ’ όλο που οι υπάλληλοι που μας φέρνουν το φαγητό στο σπίτι έχουν να κάνουν περισσότερα πράγματα από ένα σερβιτόρο και συνήθως αμείβονται με λιγότερα χρήματα, οι πελάτες αξιολογούν την υπηρεσία τους άξια ενός φιλοδωρήματος της τάξεως των 50 λεπτών με 1 ευρώ. Εν προκειμένω, ο κόσμος συνήθως δεν λαμβάνει υπόψη του το λογαριασμό, διατηρώντας το ίδιο πόσο φιλοδωρήματος όσο κι αν παραγγείλει, ενώ λίγοι είναι αυτοί που δεν θα συμβάλλουν στην… οικονομική ενίσχυση του delivery-boy.
Η αντίπερα όχθη
Κι εκεί που σε κάποιες χώρες το φιλοδώρημα εντάσσεται στο λογαριασμό και σε κάποιες άλλες είναι προαιρετικό, υπάρχουν μέρη στον κόσμο όπου θεωρείται μέχρι και παράνομο! Σύμφωνα με το ταξιδιωτικό site Wego, στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά το φιλοδώρημα είναι καθεστώς, στη Νορβηγία, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο εξαρτάται από τον πελάτη, ενώ στην Αργεντινή, την Ιαπωνία και την Υεμένη, το φιλοδώρημα μπορεί να θεωρηθεί από προσβολή μέχρι παράνομο (αυτό συμβαίνει και στις περιπτώσεις που είναι ενσωματωμένο στο λογαριασμό). Σύμφωνα με την έρευνα του ίδιου site, η Ελλάδα κατατάσσεται στις χώρες όπου το πουρμπουάρ γενικά δεν είναι προβλεπόμενο, αλλά συμβαίνει όταν ο πελάτης μείνει ικανοποιημένος, μαζί με την Αυστραλία, την Κίνα, τη Φινλανδία, τη Δανία, την Ιταλία κ.ά.